tisdag 28 juli 2015

Uppdatering från min resa i Integrerad Ridkonst

Igår när jag gick igenom Ville blev jag glad, plötsligt såg jag att han ändrat sig. Börjat fylla ut runt manken, lilla svackan mellan hals o manke i princip borta. När jag longerade släppte han ner korset på vänster sida lite då o då viket jag tolkar som ett postitvt tecken på att musklerna där inte är i konstant spänn. Han var i princip ren i hö varv och med fint framåt neråt sök.Ställer upp sig med jämna framben mycket oftare. Överhuvudtaget så var det lite mer lätthet i rörelserna.
Läser ju mycket teori nu och framförallt har Karen Blignaults böcker gett mig mycket ny kunskap och jag känner att jag är på väg att börja förstå hur saker och ting hänger ihop. Och först då blir det möjligt att fundera över hur träningen ska ske och inte bara mekaniskt göra som man brukar
Tänket med Ville sen jag kom hem från kursen förra gången har varit att skippa ridningen och istället jobba från marken för att få igång ryggen och magaktiviteten på honom. Att det är bogarna som behöver lossas och inte lägga så stort fokus på bakkärran. 
Jobbet jag gör går ut på att han ska vara rak i framänden, alltså huvudet mitt framför bringan och följa linan. Då kan jag med små förhållningar påverka hals o nacke men utan att ge honom något att hålla fast i. Gör jag inget ska han gå rakt fram. En volt blir då jättemånga små raksträckor med en liten riktningsförändring vid varje förhållning och en liten förlängning av yttersidan. Lite eftergift i ganaschen vill jag ha och det funkar till vänster men till höger motställer han så där är det extra viktigt att inte skapa mer spänning genom att hålla fast. Någon med mer timing än jag kan säkert forma mer men jag har väldigt lätt för att hänga fast i handen så då är det bättre att ta små steg i taget och jobba med känslan.
Då och då kan jag gå in till staketet och jobba med lite stretch i utsidan utan att han kan svänga undan med bak.
Jag ska testa att longera enligt Klaus och Gabriele Schöneich dvs med en rundkorall med dia ca 11 m. Måste bara hitta nåt bra ställe att ställa upp den så jag slipper bygga varje gång. I brist på den sätter jag upp en ruta på banan ibland.
Jag har oxå jobbat mycket i stallet med hans kropp. En hel del Ttouch och övningar för att öka kroppsuppfattningen. Maglyft och uppställning med ett ben i varje hörn. DET är svårt. Rättar man ett åker ett annat ut. När jag har fått honom uppställd jämn jobbar jag med små viktförskjutningar utan att han ska flytta på sig. Han tappar lätt balansen och vill ställa ut ett ben. Jag försöker oxå hitta punkter i muskulaturen där jag känner att det hänger ihop med något annat och få lite rörelse genom att trycka eller knåda lite. Spännande. 
Ville är förste vakthavare i hagen och nu har vi ändrat lite och genast blir det svårare för honom att koppla av inne. Så då får jag släppa lite på kraven, annars blir vi osams. 

Inga kommentarer: