lördag 22 november 2014

Tteam med bommar

I dag skippade vi ridningen och körde arbete från marken. Jag ville prova lite på de Tteam övningar som vi gjorde på kursen och därefter longera lite, det var länge sedan.  Bar alltså fram bommar och gjorde två formationer. Den ena, en liten solfjäder tänkte jag använda på slutet också vid longeringen. 
Så här byggde jag:

Ville ikläddes grimma med Tteam kedja. Vi testade detta på kursen men jag har inte provat själv innan. Meningen är att lära hästen svara på signaler och inte ramla iväg själv. 
Så vi började lite med att gå rakt fram och stanna och starta. Det är lite annorlunda för Ville eftersom jag i princip har lärt honom att följa. Här ska han då lyssna på signalen stanna fast jag fortsätter ett par steg till. Det är alltså viktigt att inte själv stanna förrän hästen har gjort det. Samma visa vid igångsättning. Logiskt när man tänker på det. Om man ställer hästen på gången t ex så är det ju bra om den står kvar fast man avlägsnar sig.
När detta funkade så gick vi in i serpentinen. Det här skolar signalerna. Det går säkert att gå före och hästen följer med men här gäller det att i princip ta ett steg i taget så att kroppen vet vad den gör. Jag noterade skillnaden på höger och vänster sida. När jag var på hans högra sida så blev det helt klart mycket svårare. Stanna gick inte utan att sväng ut bakdelen. Starta blev ofta fel, det blev liksom fel ben som gick iväg. 
När vi jobbat med detta ett tag så bytte jag till kapson för lite longeringsarbete. Började till vänster och det är helt klart hans bästa varv. Skumt eftersom jag upplever det som svårast att rida. Tål att fundera över. Här fick vi till joggen som väl är ungefär det svåraste Ville vet. Bra spårning. Och ett muskelspel som jag inte tidigare sett. Både över ryggen och magen. Me like. Höger inte lika bra, blir springigt och mer svårreglerat. Teorin på det är att till vänster jobbar han med vänster bak vilket är hans bärben. Till höger blir det svårt eftersom höger bak är ett påskjutsben. 
Jag är väldigt nöjd med detta passet. Jag följde planen, Vi blev aldrig osams, tvärtom. Jag upplevde oss samarbeta bra. 
Sen blev det lakritsburk och vila en stund i boxen medan jag bar undan allt från banan. Jag gjorde även ett par Ttouch grepp på bakbenen innan han fick gå ut igen. Bra pass :)


Inga kommentarer: