torsdag 8 april 2010

Torsdag-longering

Idag var det longering på schemat. Tänker varva ungefär varannan gång det o varannan gång longering. Kommer att longera nästa lektion på måndag.

Mockade och slängde in en torvbal, som jag glömde skriva upp. Måste komma ihåg i morgon. Plockade in bägge pållarna. Ville hade tack o lov inte rullat sig i dag heller. Duktig kille!

Väl uppe i ridhuset fick han vandra omkring lös lite medan jag letade upp reflexvästen som han lyckades peta ner bakom sargen i tisdags.

Jag är ganska nöjd med detta passet. För jag lyckades få till lite takt och lite känsla av att ha honom på linan då o då. Behöver fnula lite själv och testa.

Han är springig och vill helst galoppera. Får ta in honom på en yttepytte volt för att han ska sakta av. JAg tycker det är lite otäckt för det känns som om han går omkull i vilken sekund som helst. Detta är dumt för antagligen är jag alldeles för "snäll" där. Släpper ut honom fast han inte saktat av.
Men bitvis så hittade vi lite takt och det kändes ibland som att jag hade honom "på linan" Vänster varv rätt ok. Höger 80% spring. Så fort det kör ihop sig för honom så tar han till galoppen. Och då ligger han nästan innåt, går alldeles för fort och utan någon som helst styrsel. MEN när han vågar slappna av lite och lugna ner sig så blir han så nöjd. Pust o frust och man ser att han tycker det är rätt skönt.

Glömde titta på klockan så jag vet inte hur länge vi höll på, gissar på ca ½ timme. Han blir ordentligt svettig men det är nog mest stress. Bra med promenaden hem, då hinner han varva ner lite. Får sova med ylletäcket så han inte blir stel o kall.

I morgon ska jag "praoa" vid ett insläpp. Får se om jag hinner lära mej vilka hästar som hör ihop med vilken hage och framför allt vilken häst som hör ihop med vilket täcke. Alla utom våra ska bytas till innetäcken tydligen. Tror jag åker ut tidigare då och rider innan.


Inga kommentarer: