tisdag 13 april 2010

Usch en träning jag helst vill glömma.

Måndagen började med utsläpp i Kvilunda. Det gick bra, i helgen åkte 3 hästar och det gör ju skillnad när man ska ut med var o en till en hage. Och nu har jag nästan lärt mig vilka hästarna är. Om inte annat så har dom ju olika täcken på sej så man får väl gå på det när man ska ta in :)

Sen vart det då kväll och dags för en ny lektion för Camilla. Longering. Jag kan bara säga att det gick inte bra :( Jag fattar helt enkelt inte vad det är jag ska reagera på och när jag reagerar så är det redan för sent. Så kan man väl sammanfatta det. Jag kan inte kräva att Ville ska gå som en klocka så lite tränad som han är. Men jag måste ju för sjutton kunna hjälpa honom, inte stjälpa honom. GRRRRRR

Här kommer det så tydligt fram att min häst inte svarar för halvhalter. Det är ju genomgående genom hela våran karriär. Samma problem i ridningen. Jag kan trolla honom så han ser snygg ut och lurar mej och min omgivning att allt är bra. Så är ICKE fallet. Han är inte eftergiven. Och varför inte då? För att jag inte känner när han har tagit min hand. Istället blir jag omedvetet stum och så är dragkampen i full gång.

Det fattas grundjobb.

1 Han måste reagera fortare. För att han ska få en chans att göra det så måste jag ju först o främst ge signaler som han KAN reagera för.

2 Han måste våga lita på min hand. Alltså måste jag skola mej att inte vara så seg eller ännu värre, plötsligt rycka tag i honom. Jag har en tendens att överfalla honom så han inte får en chans.

Läxa till nästa gång är att öva upp kvickheten. Det gör vi från marken. Eftergiften vid tygeltag. Reaktionen vid skänkel/spö/min kroppsposition. Hänger han fast i handen. Släpp inte förrän han gör det. Se till att han aktiverar bakbenen. Lätt som en plätt eller hur. Det här har jag påbörjat hur många gånger som helst men fullföljer liksom aldrig. Så i princip så tränar jag väl honom till att bli okänslig.

Det här är ett heldeppigt inlägg, och jag fick ett tröstande SMS från Camilla att vi ska minsann lösa det! Jag blir så arg på mej själv när jag inte SER o KÄNNER vad som är fel. Hur ska då min stackars häst veta hur han ska bete sig stackarn.

Idag har jag varit ute på morgonen och fixat vaccinationen som jag missat så jag måste börja om. Vi var fler som skulle ha. Detta var inte en distriktare så vi får se om det kostar annorlunda.
Nu blir det ett par lite lugnare dagar efter vaccinationen, deet passar väl bra att köra lite övningar då.



Inga kommentarer: