onsdag 7 april 2010

Träning för Camilla

Idag var det dags!
Plockade in honom nån timme innan. Var 2 andra hästar inne i stallet och när dom gick fick han spelet totalt. For runt som ett skållat troll i boxen. Det är en vildhäst jag har och inte en cool kille som jag trodde :D

Hur som så fick jag på grejorna och traskade upp till ridhuset. Lagom promenad det där, som lite uppvärmning.

I princip så fick Camilla sköta det hela. Jag var in och petade några gånger men min tajming är för dålig. Han är väldigt springig och i obalans så det kändes bäst att hon fick reda till det.

Vänster varv blev han bra till slut, även med mej som linförare. Men höger är värre. Ramlar väldigt mycket inåt. Där måste jag träna på att få honom att gå undan för mej. Och att kunna ta spöhjälpen utan att rusa iväg.

Det handlar om tusendelar, helst ska jag se innan det händer att han släpper kontakten eller ramlar iväg. Svårt att göra halvhalter tycker jag.
Måste jobba med min positionering. Framåt-han ska följa linan ut. Bakåt eller stanna upp= halvhalt. Glöm inte pisken, den ska göra samma jobb som skänkeln. Halvhalt - driv. Alltså stanna upp-driv med pisken. Hur svårt kan det vara? JÄTTESVÅRT!

Inga kommentarer: