måndag 23 maj 2011

Träningshelgen!

Så vara det över för denna gång. En härlig helg i hästarnas tecken. 2 pass på lördagen och ett på söndagen. Ville fick bo i ett stall en bit ifrån där han fick sällskap av två andra. Han blev dock rätt stressad där när de gick upp till ridhuset. Han är inte så bra på att bli lämnad. Så han fick låna en box i andra stallet en stund på lördagen där han kände sig hemma o kunde koppla av. På söndagen var vi uppe i ridhuset över en timme innan vi skulle rida så han kunde stå o sova där en stund.

Jag är nöjd, passen flyter ihop lite så jag är inte säker på när saker o ting hände. Men slutkänslan är att vi har slutat ha dragkamp, Ville o jag. Det går lugnt o fint och jag hinner med rätt bra. OCH jag tror att jag äntligen har fått kläm på vad C menar när hon säger att han ska falla till innertygeln och att man då får en yttertygel som kan samla och reglera böjning. Att jag sen inte alltid är med är en annan sak men det kommer säkert med träning.

Ta kontakt på innertygeln, ge ytter ordentligt. Vänta tills han följer inner dvs släpper taget och anpassar sig till den. När han gör det, använd innerskänkeln. I detta läget kan man försiktigt känna med yttertygeln. Om den funkar kommer bakdelen att gå ut och man kan driva med inner. Då kommer inner bak in under tyngdpunkten.

Skänkel är alltid framåt, inte sidförande. Det är yttertygel som ger impuls till att flytta åt sidan.

Jag red alla tre passen, hade longeringsgrejor med men kände att det var ridning som gällde denna gång. Den här helgen har helt klart ett par mynt trillat ner. Nu gäller det att förvalta och komma ihåg.

Förutom ridning så var det trevligt att träffa nya människor, äta god mat, dricka lite vin och vara allmänt från kopplad världen. Jag hade ingen täckning på min telefon under nästan hela helgen.


Inga kommentarer: