lördag 28 maj 2011

Träningsvärk

får jag nog konstatera att det var Ville hade. Igår hade jag Mia med ner för att titta. Sprang med honom på vägen. Ingenting på rakt spår. Sen i lina på gården på hårt underlag. Ingeting i vä varv men när jag bytte till höger så kom en liten ojämnhet. Inte halt men en lite rörelsestörning.

Idag tog jag honom från hagen och promenerade direkt lilla rundan. Jag kände att jag behöver röra på mej lite, och det borde nog Ville oxå. vi knatade på ganska raskt.

Med det som uppvärmning klädde jag på honom för longering. Och det gick bra! Tror det var ett av de bättre longerpassen jag gjort. Han komm till jobb, jag fick till korrigeringar och halvhalter riktigt bra. Vänster varvet är enklast, där kändes han rakriktad hela tiden på det hela taget. Fina galoppfattningar och inget rusande.

Höger varv blev fint det oxå till slut. Där koncentrerade jag mej på att få halvhalterna att fungera. Han blir lätt "tom" där och bara ramlar omkring. Men jag överdrev hjälperna ett tag och se så lossnade det. Ingen hälta, slutade springa och kom till avslappning. Han fick jogga i låg form och ställde inga stora krav när han väl hittat balansen. Såg skönt ut, mjuk o fin och bakbenet skötte sig. Härligt.

Hamnade på samma tillställning som C i igår kväll o självklart blev det lite hästprat. Jag berättade om Villes hälta och hon trodde absolut att det var träningsvärk. Jag fick tag i hans högra bakben i helgen och det var jobbigt för honom. Och efter dagens pass så köper jag den teorin.

Masserade o stretchade innan utsläpp.

Inga kommentarer: