tisdag 29 september 2009

29 sep banan

Red rätt länge, blev en timme
La ut fyra bommar i fyrkant med ca 7 m sida. Att använda för att hålla volterna i storlek o form.
Testade Kyra knep att hålla händerna på plats med hjälp av spöet. Alltså håll det horisontalt med tummarna uppåt. Då märker man direkt när händerna vill fara iväg. Nyttigt.
Försökte snabba upp rektionen för förhållning o skänkel. Jag segar för mycket. Blev mycket bättre när jag lyckades hålla fokus på det. Fast jag glömmer mej hela tiden så det tar för lång tid mellan hjälp o reaktion.

Kämpade med att få till aktiviteten i bakbenen. "Rid magen" sa Kyra det tyckte jag var en bra bild att ha i huvudet. Alltså att det inte blir nån rygg om inte magen jobbar uppåt. Problemet är att jag inte kan sitta ner längre. Studsar vilket väl iofs är ok men jag studsar inte med utan mer mot. Vem sjutton vill släppa till sin rygg då?

Jag försökte oxå klura lite mer på C:s uttryck "falla till inner" Om jag bara kan klura ut vad hon menar med det så skulle nog en hel del lossna.

Betyder det
  • kroppen följer huvudet. Alltså om jag bender i vä tygel så ska hästen följa den så länge en annan hjälp inte motverker. Typ innerskänkel säger fortsätt rakt fram men böjd=öppna?
  • Följer innertygeln om jag ger efter på ytter?
  • Ska bogen röra sig framåt eller till sidan?
  • Hur ska jag känna att han tagit över vikten på inner bak. Att han släpper i handen?
Hjälp!

Keep on working.

Inga kommentarer: