fredag 31 oktober 2014

Ont, det gör ont

1 vecka sen nu som jag ramlade i backen. Denna fullständigt onödiga händelse lägger nu lite lock på vad jag kan göra. Och i går konstaterade jag att rida går inte. Tog ut honom iklädd sadel men med lina o kapson så jag kunde värma från backen. Det räckte med att kliva upp på pallen och försöka lägga benet över ryggen för att jag skulle inse att det inte var någon god idé. Går gör det ju så klart men frågan är om jag inte fördröjer läkningen då. Plus att behöva sitta o spänna sig inte precis befrämjar nån vidare god ridning.

Så jag fortsatte med longeringen. Det tycker jag ju i och för sig är himla roligt.
Tankar om gårdagens pass:
Körde ej inspänd, stooor volt och skritt i början, sen leka lite med ökning och minskning av volten.

Vänster varv: här går han lugnt och fint, lite för långa kliv men jag har inte riktigt verktyg att bromsa honom utan att det blir dåligt. Men han spårar fint. Bak träder i fram i voltens linje. Jag tänker att han ska vara rak och ger små små förhållningar i linan för att visa vägen. Utan förhållning vill jag att han går rakt fram utan att falla varken inåt eller utåt.

Höger varv: Sämre. Här blir det nästan lite överilat och bak träder lite utanför fram. Likaså vill han gärna skära av och komma inåt och motsatt så faller han utåt i motsatt del av volten.

Slutsats: I vänster kan han länga yttersidan och vara rakriktad på volten. Till höger blir yttersidan för kort och han går ej i voltens böjning. Detta är något som jag ser fram emot att få hjälp med på kursen.

Samma jobb i trav, här framkommer problemet i hö varv ännu tydligare.
   

Inga kommentarer: