lördag 18 april 2009

Aprilväder, stallfika, bra tömkörningspass.

Tisdag o onsdag jobbade jag länge och därför ingen aktivitet. Bara fixa med mat o mock. I onsdag hade iofs snälla A donat undan de grejorna så jag borstade bara lite.
Torsdag var planen att tömköra ett pass men jag fastnade i en lönekörning och tiden rann iväg. På kvällen hämtade jag upp en efterlängtad MP vid bussen! Så det vart ingen aktivitet då heller för pållen. Vi var nere en snabbis på kvällen och hälsade på Ville. Rätt många år sen MP såg honom nu. Jaa, det syns ju att han inte rids tyckte hon. och det kan jag ju inte förneka. 

Men fredag blev det i alla fall en runda. Vi gjorde lilla rundan med diverse utvikningar. Rätt mycket klättra. Lite seg var han allt. Men ändå lite noggrannare vid valet av var han satte ner sina hovar.

Idag lördag hade vi bestämt att vi skulle grilla o ha det trevligt inspirerade av det fina vädret förra veckan. Synd bara att vädret inte var inne på det spåret. Det växlade mellan snö, hagel sol o blåst så där var 10:e minut. 

Men skam den som ger sig. Resten av gänget gav sig ut på en runda men jag valde att stanna kvar hemma. Dels för att det inte är min grej att rida i grupp ute, ska jag tvunget behöva rida i skogen så vill jag göra det själv så jag kan bestämma hur och var. Dessutom hade jag dopat mej med magnecyl för jag känner mej rejält dassig. Legat vaken mest hela natten, ömsom varm ömsom kall och med en läskig torrhosta. 

Så istället på med tömkörningsgrejorna. Värmde på vägen fram till nya huset. Ena hållet med honom till höger o tillbakavägen till vänster. Han trampar ut lite till vänster om jag går på hans vänstra sida. Går jag till höger kan jag kontrollera det och få honom att spåra.

Tillbaka på volten, fyrkantsspåret först för att få honom på yttertömmen. Sen lite volter här o där, han följde rätt bra tycker jag.
Till slut fick han galoppera och det gjorde han riktigt bra! Bra fattningar, hittade en lugn takt och kom lite framåt neråt när jag gav honom lite töm. Jobbade mest i hö varv, jag brukar slarva med det. 
Sen travade jag av honom och det blev riktigt bra. Lugn, låg form, balanserad. Mycket frust o prust. Lilte avskrittning på vägen, och nu spårade han fint åt båda hållen. Ett pass jag är rätt nöjd med. 

Lagom som vi var klara kom resten av gänget tillbaka, alla samtidigt och alla satt på :) Efter att hästarna fått sitt och gått ut igen så kämpade vi emot vädrets makater och grillade. Fast bordet åkte ut o in i stallet ett par gånger....:)

Vi diskuterade sommarhagarna, måste lämna en till övre stallet. Det blev skogshagen. Två lördagar framöver bestämde vi att jobba med staketen, vi får se om det räcker. 
För att underlätta och förhoppningsvis lösa gödselproblemet så satsar vi på att använda torv nästa vinter. 
Träckprov i år för mej, M o A (eller snarare våra hästar) De andra slipper för de har varit nollade så länge. 


Inga kommentarer: